ریمپ برای خودروهای خانوادگی2021-12-10
ریمپ خودرو چیست و چه عملکردی روی موتور ماشین دارد؟ گجت نیوز
اگر ریمپ توسط متخصصین حرفهای و با در نظر گرفتن تواناییهای موتور انجام شود، آسیبی به موتور وارد نمیکند. اما ریمپ غیرحرفهای و افراطی میتواند به قطعات موتور فشار آورده و باعث خرابی زودهنگام شود. همانطور که در بخش های قبلی بارها و بارها تاکید کرده ایم که فرایند ریمپ خودرو نیازمند دانش و تخصص ویژه است و در صورتی که توسط افراد بی تجربه انجام شود می تواند به آسیب های جدی در خودرو منجر گردد. ما به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین مرکز تعمیرات خودرو با بهره مندی از تیم فعال و کاردان در خدمت شما عزیزان هستیم، می توانید همین اکنون با ما با شمارههای موجود و راه های ارتباطی در اولین صفحه ی وب سایتمان در تماس باشید و راهنمایی کامل به دست آورید. تغییراتی که در پارامترهای ECU اعمال میشود، ممکن است میزان گازهای خروجی از اگزوز را تحت تاثیر قرار دهد. اما متخصصان حرفهای مانند کاراکال تیونینگ این تغییرات را با رعایت استانداردهای آلایندگی انجام میدهند.
در داینو و زمانی که خودرو شما به داینو متصل است، شما میتوانید با هر بار ران گرفتن و تست کردن خودرو مشخصات و نحوه عملکرد خودرو خود را با توجه به برنامهای که به آن دادهاید بررسی کنید. طبق اعلام سازمان استانداردهای جهانی، خودروسازها هرسال موظف به رعایت قوانین آلایندگی سختگیرانه تر نسبت به سال گذشته هستند. این یک چالش همیشگی برای خودروسازها می باشد که همیشه باید تکنولوژی خودروهای خود را طوری تنظیم کنند که همزمان با قدرت بالا، مصرف سوخت و آلایندگی پایین تری نسبت به خودروهای قدیمی تر داشته باشد. تمامی موارد مربوط به انتخاب دنده مناسب برای رانندگی بهصورت خودکار توسط ECU گیربکس اتوماتیک انجام میشود. ECU گیربکس نیز همانند ECU موتور از نرمافزاری تشکیل شده است که مطابق با برنامهریزی انجام شده و با توجه به اطلاعات مختلفی که در زمان رانندگی از سنسورها دریافت میکند، تعویض دنده مناسب را انجام میدهد. حال که تا این قسمت از محتوا ریمپ چیست را مطالعه کردید مطمئنا تصمیم دارید از مزایا و معایب ریمپ خودرو مطلع شوید.
چگونه از خودروی خود در برابر سرقت محافظت کنیم؟ نکات کاربردی
به صورت کلی این اتفاق به صورت مستقیم از طریق داینو قابل فهم نیست، اما یک ریمپ کار با تجربه میتواند با توجه به نحوه عملکرد خودرو روی داینو و بررسی گرافهای آن ایرادات خودرو را شناسایی کند و در صورت نرمافزاری بودن آن، آن را برطرف کند. و این موضوع فقط به اسم متصدی ریمپ تمام نمیشود و به اسم ریمپ خودرو نیز ختم میگردد. افزایش قدرت و گشتاور موتور ممکن است به افزایش فشار روی قطعات مکانیکی و الکتریکی خودرو منجر شود. همچنین، تغییرات در زمانبندی جرقه و سوخترسانی ممکن است منجر به افزایش دمای موتور و کاهش عمر مفید آن شود. بنابراین، اگر ریمپ بهدرستی و توسط افراد غیرمتخصص انجام نشود، ممکن است باعث افزایش استهلاک و خرابیهای زودهنگام در موتور شود. توجه کنید حتی در تعمیرگاه های عادی باز و بست کردن ای سی یو و صرف زمانی در حدود یک تا دو ساعت بر روی خودرو به رایگان انجام نمیشود.
به همین دلیل است که افرادی که کار ریمپ انجام میدهند اصرار دارند تا وضعیت ماشین شما از همه نظر قبل از داینو شدن در بهترین حالت خود باشد. این کار میتواند با تعویض شمعها به شمع نو، تعویض روغن و تنظیم فرمان انجام شود. مپر یا تنظیم کار خودروی شما میتواند با توجه به تارگتهای مشخص شده توسط خود و نحوه بازخورد و عملکرد خودرو با توجه به این تارگتها برای تنظیم تارگتهای جدید برای نزدیکتر شدن عملکرد خودرو به عملکرد ایدهآل آن عمل کند. زمانی که شما خودروی خود را روی غلطک داینو قرار داده و سنسور AFR را نیز در اگزوز خود قرار میدهید. با هر ران که از خودرو خود میگیرید مقدار دقیق توان و گشتاور تولید شده و مقدار AFR یا نسبت هوا به سوخت موتور توسط ماشین خود را در نمایشگر داینو میبینید.
بهترین خدمات را در زمینه نرم افزار ریمپ، ریمپ خودرو و ریمپ ایسیو را می توانید از ما خواستار شوید. با ما خدمات با کیفیت را با پرداخت مناسب ترین هزینه و در کوتاهترین مدت زمان دریافت خواهید کرد. اعتماد شما، سرمایه ما است به همین دلیل در تلاش هستیم تا بتوانیم رضایت کامل را به دست آوریم. می تواند اطمینان کاملی از خدمات ما در همه ی زمینه ی تعمیر و افزایش راندمان خودرو داشته باشید. تنها ایرادی که میتوان به ریمپ روی داینو میتوان گرفت صرف وقت بیشتر و هزینه بیشتر آن نسبت به ریمپ عادی است که با توجه به این که اگر ماشین باز باشید ریمپ روی داینو میتواند تجربه جذابی برای شما باشد، آن هم قابل توجیه خواهد بود. امکان بررسی دقیق عملکرد خودرو روی داینو و تنظیم دقیقتر آن بزرگترین مزیت ریمپ روی داینو است که باعث میشود تا خودرو شما بهترین تنظیم و عملکرد را با هر مجموعه لوازم تقویتی داشته باشد.
خودرو مورد نظر با درجه اکتان خاصی از بنزین سازگاری دارد و استاندارد آلایندگی آن با توجه به سال تولید در کشور مادر یورو ۲ است. تصور بفرمایید اعمال این حد از بهینه سازی ها و رفع ایرادات به صورت فیزیکی و بدون تغییرات نرم افزاری چقدر هزینه بر و زمانبر است. ریمپ کردن باعث بهبود عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت، افزایش توان و گشتاور، و حتی کاهش آلایندگی خودرو میشود. برای خودروهای ایرانی که معمولاً با مشکلاتی نظیر تنظیمات ضعیف ECU یا سوخت باکیفیت پایین روبهرو هستند، ریمپ میتواند تغییری قابلتوجه ایجاد کند. این فرایند نه تنها هزینههای سوخت را کاهش میدهد بلکه رانندگی را ایمنتر و لذتبخشتر میکند. ریمپ (Remap) فرایندی است که در آن تنظیمات پیشفرض واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) خودرو تغییر داده میشود.
با توجه به اینکه میزان و زمان پاشش انژکتورها توسط ECU موتور تنظیم میشود، بنابراین با تغییر در نرمافزار ECU که در ریمپ خودرو انجام میشود، تکنسینها میتوانند ترکیب سوخت و هوای بهینهای را برای بهبود کارکرد موتور در شرایط مختلف رانندگی ایجاد کنند. از طریق دستگاههای برنامهنویسی یا اسکینرهای مخصوص، نقشههای نرمافزاری و پارامترهای مختلفی که عملکرد موتور را کنترل میکنند، از ECU خوانده میشوند. این دادهها شامل تنظیماتی مانند سوخترسانی، زمانبندی جرقه، فشار توربو، و دیگر عوامل مؤثر بر عملکرد موتور هستند. اطلاعات استخراج شده به صورت فایلهایی ذخیره میشود که متخصصان از آنها برای اعمال تغییرات استفاده میکنند. یکی از مواردی که با استفاده از ریمپ خودرو برای بهبود عملکردی موتور میتوان انجام داد، بهینهسازی سیستم سوخترسانی در خودرو است.
تغییر پارامترهای خودرو یا ریمپ
با استفاده از ریمپ ECU این امکان وجود دارد تا میزان آوانس را برای بهینه کردن قدرت خروجی موتور تغییر دهیم. بنابراین ریمپ خودرو با تغییراتی که در زمان جرقه شمعها در سیلندرها ایجاد میکند، میتواند باعث افزایش قدرت و گشتاور خروجی در موتور شود. ریمپ خودرو با ایجاد تغییراتی در زمان جرقه شمعها میتواند باعث تغییراتی مثبت در نحوه کارکرد موتور و افزایش قدرت موتور شود. زمانی که در سیکل تراکم ترکیب هوا و سوخت در سیلندر فشرده میشود، با جرقه شمع این ترکیب منفجر شده و پیستون را به سمت پایین میراند. با توجه به مراحل مربوط به موتورهای چهارزمانه متوجه میشویم که زمانبندی مناسب برای جرقه شمعها و ترکیب سوخت و هوای مناسب میتواند تاثیر زیادی در افزایش قدرت موتور داشته باشد. از سویی دیگر با توجه به اینکه زمان جرقه شمعها و پاشش سوخت توسط انژکتورها از طریق ECU تنظیم میشود، بنابراین با ریمپ ECU میتوان تاثیرات مثبتی در افزایش راندمان موتورهای احتراق داخلی ایجاد کرد.
موتورهای مدرنتر خود به صورت داخلی دارای سنسور ناک موتور هستند و به ECU شما در صورت مشاهده شدن ناک پیغام میدهند که فرد ریمپ کننده در صورت مشاهده ناک میتواند تنظیمات خود را مقداری تغییر دهد تا از شر ناک موتور شما خلاص شود. ریمپ کردن خودرو روی داینو چندین مزیت برای شما میتواند داشته باشد، امکان تنظیم دقیقتر و بهینهتر، امنیت بیشتر، امکان تشخیص ایرادات خودرو روی داینو و امکان جلوگیری از آسیب رسیدن به خودرو روی داینو. زمانی که خودرو شما روی داینو است، شما میتوانید با بررسی اطلاعات مختلف درباره خودرو و نحوه عملکرد آن به تنظیم بهتر و دقیق تر خودروی خود بپردازید. مجموعه نکست استپ با هدف ارتقا کیفیت رانندگی در خودرو های موجود در ایران، فعالیت خود را در سال 1394 آغاز کرد. تمامی خدمات نرم افزاری مجموعه نکست استپ با دو سال گارانتی کتبی و آفر های ویژه می باشد.
یکی از نگرانیهای اصلی رانندگان این است که ریمپ ممکن است باعث مردودی خودرو در آزمون معاینه فنی شود. اما اگر ریمپ بهصورت اصولی و با تجهیزات پیشرفته انجام شود، نهتنها مشکلی برای معاینه فنی ایجاد نمیکند بلکه میتواند به کاهش آلایندگی کمک کند. شما در هنگام ریمپ کردن خودروی خود، به تغییر مشخصات و نحوه عملکرد خودرو از جهت میزان پاشش انژکتورها و زمان جرقه زدن شمع خودروی خود با توجه به پوزیشن میل لنگ و پیستون در هر سیلندر در هر دور موتور و در هر مقدار باز بودن دریچهگاز و میزان هوای ورودی میپردازید. علاوه بر این، برخی از مراکز معاینه فنی به سیستمهای تشخیص خطای خودرو (OBD) وابستهاند که مشکلات موجود در سیستم الکترونیکی خودرو را شناسایی میکنند. تغییرات ناشی از ریمپ ممکن است بر عملکرد صحیح این سیستم تأثیر بگذارد و خطاهای غیرمعمولی را ثبت کند.
زمانی که ماشین شما روی داینو قرار میگیرد با بکسل بند به زمین بسته میشود، به صورت کلی ماشین از روی غلطک داینو حرکت زیادی نخواهد کرد، اما با بسته شدن آن از هرگونه حرکت توسط ماشین جلوگیری میشود که باعث میشود تا ریمپ روی داینو بسیار امنتر از ریمپ در خیابان باشد. به عنوان مثال شما یک خودرو 206 تیپ 5 با موتور TU5 دارید و آن را با نصب هدرز 4 به 1، کیت مکش طرح تایفون و میل سوپاپ استیج 1 هورنت که نیاز به نصب دنده ادجاست میل سوپاپ ندارد و بدون باز کردن موتور و کفتراشی تقویت کردهاید. انتظار میرود تا ماشین شما حدود 116 اسب بخار و 150 نیوتون متر گشتاور سر چرخ تولید کند، در بعضی از خودروها ممکن است به اعداد بالاتری برسید و در بعضی خودروها به اعداد پایینتر. پس به زبان خیلی ساده ریمپ یعنی تغییرات چارچوب های اصلی کارکرد یک اتومبیل به منظور دستیابی قدرت بیشتر با رعایت اینکه اتومبیل از استاندارد خود خارج نشود. برای مشاهده ویدیوهای آموزشی و نمونه کارهای حرفهای، به صفحه آپارات سهیل تیونینگ مراجعه کنید.
در این حالت زمانی که پدال ترمز را رها میکند، خودرو به سمت جلو حرکت میکند. در ادامه راننده میتواند با توجه به سرعت موردنیاز از پدال گاز و ترمز برای تنظیم سرعت خودرو استفاده کند. یکی از مشکلاتی که ممکن است در اثر ریمپ خودرو بروز کند، احتمال ایجاد اختلال و پرش ایسیو است. در صورتی که این عملیات توسط فردی غیرحرفهای انجام شود، مشکلاتی نظیر بروز خطاهای نرمافزاری و حتی خرابی ایسیو وجود دارد. این مشکلات میتوانند بسیار پرهزینه باشند، بنابراین برای جلوگیری از این معایب، باید به مراکز معتبر و با تجربه مراجعه کنید.
درباره کارگاه
- با ریمپ ایسیو، میتوان این محدوده تعویض دنده را تغییر داد و اجازه داد دندهها در دورهای بالاتری تعویض شوند. {
- در صورتی که این کار توسط افراد غیرمتخصص یا با استفاده از تجهیزات نامناسب انجام شود، ممکن است به ECU و سایر سیستمهای الکترونیکی خودرو آسیب وارد شود. |}
- با این حال، ریمپ کردن مانند هر تغییر دیگری، مزایا و معایب خاص خود را دارد.
- به همین دلیل، وجدان کاری در سهیل تیونینگ اولویت بالایی دارد و همواره سعی میکنیم بهترین خدمات را با مناسبترین قیمت به شما ارائه دهیم. {
- به منظور بهره مندی از خدمات کامل در این زمینه می توانید همین اکنون با ما با شماره های موجود در تماس باشید و راهنمایی کامل را به دست آورید. |}{
- اما تیونینگ نرم افزاری (ریمپ) استیج 1 که ارزان ترین استیج ریمپ محسوب میشود و کاملا به شکل نرم افزاری انجام میشود، با قیمتی حدود 1 میلیون تومان بین 8 الی 10 اسب بخار افزایش توان خواهیم داشت. |}
این اطلاعات توسط ECU پردازش میشود و پس از آن دستور نهایی جهت انجام فعالیت قطعات مختلف صادر خواهد شد. با توجه به چهار زمان مکش، تراکم، قدرت و تخلیه در موتورهای احتراق داخلی چهار زمانه، در شرایطی با استفاده از سیستم VVT میتوان میزان باز و بسته بودن سوپاپهای ورودی و خروجی را با استفاده از ریمپ ECU تغییر داد. ریمپ عملکردی در خودرو با ایجاد تغییراتی در میزان ترکیب هوا به سوخت در موتور و زمان جرقهزنی شمعها قدرت بیشتری را در شرایط مختلف در اختیار راننده قرار میدهد. بهبود عملکردی موتور به این موضوع بستگی دارد که سوخت در زمان و مقدار مناسبی به داخل سیلندر پاشش شود. در سال ۱۹۶۷ و یک دهه پس از معرفی سیستم الکتروژکتور EFI بندکیس، بوش از جانشین آن با نام دی جترونیک رونمایی کرد.
مزایا و معایب ریمپ خودرو
برای مثال در برخی خودروها برای جلوگیری از آسیب به موتور، مقدار مشخصی برای افزایش دور موتور در نظر گرفته شده است. برای سرعت نیز در برخی از خودروها محدودیتهایی برای حفظ ایمنی راننده و سرنشینان خودرو در نظر گرفته میشود. یکی از معایب جدی ریمپ ایسیو، احتمال استفاده از تجهیزات غیر اصل و فیک توسط برخی از مراکز نامعتبر است. با توجه به قیمت بالای ایسیو، توصیه میشود برای انجام ریمپ خودرو به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت تجهیزات و خدمات ارائه شده مطمئن باشید. سوال اینجاست که ریمپ خودرو چه تأثیری روی خودرو دارد؟ مزایا و معایب این روش برای افزایش راندمان چه خواهد بود؟ قصد داریم در این مطلب نگاهی به ریمپ خودرو و مزایا و معایب آن بیندازیم.
توربین گازی چیست ؟ – از کاربرد تا طرز کار به زبان ساده
اگر به دنبال بهینهسازی خودرو با بودجه کم هستید، ریمپ اقتصادی گزینهای ایدهآل است. «سیستم سوپاپ متغیر» (Variable Valve Timing | VVT) در برخی از خودروهای پیشرفته استفاده میشود. با استفاده از این سیستم این امکان برای خودرو ایجاد میشود تا در شرایط کاری مختلف زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها را تغییر دهد. با تغییری که در این زمانبندی ایجاد میشود، راندمان موتور افزایش پیدا میکند. این تغییر با فرمانی که از ECU به عملگر مربوطه میرسد در سیستم سوپاپ متغیر انجام میشود. بنابراین با تعویض برنامه ECU با ریمپ کردن خودرو میتوان نحوه عملکرد سیستم سوپاپ متغیر و در نتیجه عملکرد موتور را تغییر داد.
از مهمترین مزایای ریمپ خودرو میتوان به افزایش قدرت و گشتاور موتور اشاره کرد. با تغییراتی که در ECU ایجاد میشود، موتور میتواند بهینهتر و با کارایی بیشتری کار کند. ریمپ خودرو یکی از روشهای محبوب برای بهینهسازی عملکرد خودرو است که در سالهای اخیر توجه بسیاری از علاقهمندان به خودرو را به خود جلب کرده است. در این فرآیند، نقشههای نرمافزاری موجود در واحد کنترل موتور (ECU) بازنویسی یا تغییر داده میشود تا پارامترهای مختلفی مانند زمانبندی جرقه، مقدار سوخترسانی و فشار توربو بهینهتر عمل کنند. هدف از این تغییرات معمولاً افزایش قدرت و گشتاور، بهبود شتاب، و در برخی موارد کاهش مصرف سوخت است. با این حال، ریمپ کردن خودرو تنها مزایا ندارد و ممکن است با معایبی نیز همراه باشد.
{تفاوت ریمپ و چیپ تیونینگ (chipping) در چیست؟
|}از طرف دیگر، برق کاری خودرو با تقاضای بالا و فرصت های یادگیری مداوم، یکی از مشاغل پایدار و رضایت بخش در صنعت خودروسازی است. با این حال، هر دو شغل دارای چالش ها و خطرات خاص خود هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. ریمپ با بهینهسازی تنظیمات ECU، توان و گشتاور موتور را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد. این موضوع برای رانندگانی که به شتاب و قدرت بالا نیاز دارند، بسیار مفید است. ریمپ خودرو انواع مختلفی دارد و هر شخص می تواند بر اساس نیاز خود برای انجام رمپ اقدام کند.
در بسیاری از موارد، حتی خودروهایی که به دلیل آلایندگی مردود شدهاند، با انجام ریمپ موفق به دریافت گواهی معاینه فنی میشوند. این نشان میدهد که ریمپ، نهتنها تاثیر منفی ندارد، بلکه میتواند عملکرد موتور را بهبود بخشد و خودرو را از لحاظ زیستمحیطی سازگارتر کند. ریمپ کردن یک فرآیند تخصصی است که نیاز به تجهیزات پیشرفته و دانش فنی بالا دارد. در صورتی که این کار توسط افراد غیرمتخصص یا با استفاده از تجهیزات نامناسب انجام شود، ممکن است به ECU و سایر سیستمهای الکترونیکی خودرو آسیب وارد شود. هرگونه خطا در بازنویسی نقشههای ECU میتواند منجر به مشکلات جدی در عملکرد خودرو شده و هزینههای زیادی برای تعمیرات به همراه داشته باشد. ریمپ اسپرت برای خودروهایی طراحی شده است که در مسابقات یا برای استفاده اسپرت به کار میروند.
این فرآیند با اصلاح پارامترهایی مانند جرقهزنی، تزریق سوخت، فشار توربو و نسبت سوخت به هوا، عملکرد موتور را بهینه میکند. ریمپ ایسیو خودرو که به عنوان تیونینگ ECU نیز شناخته می شود، فرآیند تغییر برنامه کامپیوتری در واحد کنترل موتور (ECU) خودرو برای بهبود عملکرد آن است. ECU بسیاری از جنبه های عملکرد خودرو، مانند تزریق سوخت، زمان جرقه زنی، و تقویت توربو را کنترل می کند. قبل از اقدام به ریمپ خودرو، مهم است که برخی نکات را مد نظر قرار دهید تا از بهترین نتیجه بهرهمند شوید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. ریمپ موتور به فرآیند بازنویسی نرمافزار کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) اطلاق میشود که باعث بهبود عملکرد و افزایش قدرت موتور میشود.
در این مقاله به بررسی کامل ریمپ، مزایا و معایب آن و تأثیرات آن بر خودروهای داخلی میپردازیم. ریمپ ایسیو بهعنوان یکی از بهروزترین خدمات ارائهشده در حوزه تیونینگ، تأثیر چشمگیری بر عملکرد خودروها دارد. این فرآیند، با تنظیم دقیق پارامترهای موتور، به افزایش توان، کاهش مصرف سوخت، و بهبود تجربه رانندگی کمک میکند. از جنبه زیستمحیطی نیز، ریمپ با کاهش آلایندگیهای تولیدشده توسط خودرو، احتمال رد شدن در معاینه فنی را به حداقل میرساند. در سهیل تیونینگ، تمامی مراحل ریمپ با دقت و براساس استانداردهای بهینهسازی انجام میشود تا مشتریان ضمن بهبود عملکرد خودرو، از موفقیت در معاینه فنی نیز اطمینان حاصل کنند. در مثالی دیگر خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ را با موتور TU5 به علت فراوانی مطلوب و در دسترس بودن معیار قرار میدهیم.
اکثر افراد پس از ریمپ اتومبیل خود به دلیل بهبود کیفیت موتور و توان آن معمولا با سرعت بالاتری رانندگی میکنند و در نتیجه، مصرف سوخت ماشین افزایش پیدا میکند. از طرفی دیگر، اگر راننده عادات رانندگی خود را تغییر دهد تا از افزایش قدرت موتور اتومبیل خود حداکثر استفاده را ببرد، مصرف سوخت خودرو تا حدی کاهش پیدا میکند. بنابراین میزان مصرف سوخت پس از ریمپ، به نحوه استفاده شما از خودرو بستگی دارد. ریمپ یا تغییر برنامه ریزی اولیه ایسیو به معنای تنظیم مجدد و بهینهسازی کامپیوتر خودرو است که تاثیرات مهمی بر عملکرد موتور و کارایی کلی خودرو دارد. با استفاده از ریمپ خودرو، میتوان توان و شتاب موتور را افزایش داده و همچنین مصرف سوخت را کاهش داد. ما در درایوتک، با جزئیات به مزایا و معایب ریمپ ایسیو خودرو می پردازیم تا شما بتوانید با شناخت کامل از فواید و مضرات ریمپ ایسیو، تصمیم بهتری برای تغییر تنظیمات خودرو خود بگیرید.
در هر صورت باید هر لحظه آماده انواع پیشامدها در خودرویمان باشیم و راه های مقابله با آن را بدانیم. در صورت بروز هر نوع اتفاق ناگوار و خراب شدن خودرو در هر جای جای کشور عزیزمان، می توانید از خدمات مجموعه امدادیاب هوشمند بهره مند شوید. این مجموعه با معرفی بهترین و کاربلد ترین مجموعه های امدادی و خودروبری کشور در همه نقاط ایران، می تواند در هر شرایطی در کنار شما عزیزان باشد. برای دستیابی به راندمان بهینه موتور زمان جرقه توسط ECU موتور تنظیم میشود تا بتواند قدرت و شتاب موردنیاز را در شرایط متنوع رانندگی تامین کند. بنابراین برنامههایی که برای ایجاد جرقه در شرایط کارکردی متفاوت در ECU تعبیه شدهاند نیز با ریمپ خودرو تغییر میکند. برای ریمپ کردن خودرو، لازم است دانش اولیهای در مورد ECU و نحوه عملکرد آن داشته باشید.
این سوالات معمولاً برای افرادی که به ریمپ خودرو علاقهمند هستند، مطرح میشود و پاسخ به آنها میتواند کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرند. درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه بهروزترین اخبار، بررسیها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت میکند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژیها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم. عدهای انتظار دارند با ریمپ کردن ماشین، خودرویشان از یک وسیله نقلیه معمولی تبدیل به یک جت پرنده شود. ریمپ برای این انجام میشود تا صاحبان خودرو بتوانند بهترین استفاده و عملکرد را از خودرو داشته باشند. با این حساب دمای رادیاتور به محض کار کردن فن ماشین تعدیل میشود و خودرو جوش نمیآورد.
یک اتومبیل ریمپ شده میتواند تا 30 الی 40 اسب بخار افزایش قدرت و 80 نانومتر نیز افزایش گشتاور داشته باشد. موتور خودرو پس از ریمپ به صورت حرفهایتر عمل میکند و به راننده اجازه میدهد تا راحتتر سبقت بگیرد. ریمپ خودرو همچنین میتواند تعداد دفعات تغییرات دنده را نیز کاهش دهد و به راننده امکان میدهد تا در موقعیتهایی که به گشتاور بیشتری نیاز دارد، بدون تغییر مکرر دنده بتواند کنترل بهتری بر اتومبیل داشته باشد. بنابراین ریمپ خودرو تاثیر بسزایی بر بهبود عملکرد موتور داشته و به طور معمول حدود 20 الی 40 درصد، سرعت و قدرت اتومبیل را افزایش میدهد. یکی از مهمترین دلایلی که افراد به ریمپ ایسیو خودرو روی میآورند، افزایش شتاب و توان موتور است.
{جمع بندی کلی:
|}ریمپ استاندارد معمولاً برای خودروهایی که از نظر فنی سالم هستند و نیازی به افزایش قدرت و گشتاور زیادی ندارند، استفاده میشود. نقشه برداری مجدد خودرو معمولاً توسط متخصصان آموزش دیده انجام می شود که از نرم افزار و تجهیزات تخصصی برای اطمینان از ایمن و قابل اعتماد بودن تغییرات ایجاد شده در ECU استفاده می کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هرگونه تغییر در ECU خودرو به طور بالقوه می تواند گارانتی آن را باطل کند، پس ضمانت انجام خدمات اهمیت بالایی دارد. در مجموعه نکست استپ تمامی خدمات ریمپ خودروهای داخلی و خارجی با ضمانت و گارانتی انجام می شود. اما تیونینگ نرم افزاری (ریمپ) استیج 1 که ارزان ترین استیج ریمپ محسوب میشود و کاملا به شکل نرم افزاری انجام میشود، با قیمتی حدود 1 میلیون تومان بین 8 الی 10 اسب بخار افزایش توان خواهیم داشت. یعنی با انجام ریمپ استیج 1 با قیمت یک کیت مکش میان رده بازدهی ای 20 الی 30 درصد بیشتر از همان کیت مکش بدون تغییر وضعیت خودرو در اختیار خواهید داشت.
بنابراین فهمیدیم که نخستین تأثیری که ریمپ میتواند داشته باشد، جلوگیری از جوش آوردن است. ریمپ بیشتر برای خودروهایی که دارای سیستم انژکتوری و ECU قابل برنامهریزی هستند قابل انجام است. خودروهای قدیمیتر که از کاربراتور استفاده میکنند، معمولاً امکان ریمپ ندارند. از سوی دیگر ریمپ برای خودرو های صفر به هیچ وجه توسیه نمی شود زیرا کاهش گارانتی خودرو را به همراه دارد. شایان ذکر است بدانید برخی از شرکتهای خودروسازی، ریمپ ECU را به عنوان یک تغییر غیرقابل قبول در خودرو میدانند و در صورت بروز مشکل در خودرو، از گارانتی خودرو خارج میشوند.
شاید برای شما سوال پیش بیاید ریمپ خودرو به چه دلیل موجب بهبود مصرف سوخت در خودرو می شود؟ در پاسخ به الین سوال بهتر است ذکر کنیم این امر به دلیل بهبود عملکرد موتور و کاهش دور موتور در هنگام شتابگیری و سبقت مصرف سوخت شما را بهینه می سازد. در فرآیند ریمپ، یک متخصص با استفاده از تجهیزات مخصوص، نقشههای موجود در ECU را استخراج کرده و آنها را تغییر میدهد. این تغییرات ممکن است شامل افزایش میزان سوخترسانی در دورهای بالا، بهبود زمانبندی جرقه برای افزایش قدرت، یا افزایش فشار توربو باشد. پس از اعمال این تغییرات، نقشههای جدید به ECU بارگذاری میشوند و عملکرد موتور به شکل مطلوبتری تغییر میکند. این فرآیند میتواند به بهبود عملکرد، افزایش قدرت و بهینهسازی مصرف سوخت کمک کند. اما در عین حال باید با دقت و دانش انجام شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
در برخی از خودروها، کارخانه به صورت پیشفرض محدودیت سرعتی بر روی ایسیو اعمال کرده است که اجازه نمیدهد سرعت خودرو از حد مشخصی بیشتر شود. با ریمپ ایسیو، میتوان این محدودیتها را برداشته و محدوده سرعت را افزایش داد. این تغییر به رانندگانی که نیاز به سرعت بیشتری دارند یا قصد استفاده در پیستهای مسابقهای دارند، امکان میدهد تا از حداکثر پتانسیل خودروی خود بهره ببرند. این ویژگی یکی از مزایای ریمپ ایسیو محسوب میشود که بسیاری از علاقهمندان به سرعت از آن استقبال میکنند. در صورتی که ریمپ خودرو به شکل صحیح و توسط افراد ماهر انجام شود، میتواند زمان فعالسازی فنهای خنککننده را کاهش دهد و در نتیجه دمای موتور پایینتر از حالت معمول باقی بماند. این ویژگی به خصوص در مواقعی که خودرو تحت فشار قرار دارد، میتواند مانع از داغ شدن موتور و بروز مشکلاتی نظیر جوش آوردن یا خرابی واشر سرسیلندر شود.
برای اینکه قدرت مورد نیاز موتور برای حرکت خودرو در شرایط مختلف تامین شود، سوخت خودرو میبایست با نسبت بهینهای با هوا ترکیب شود. برای این منظور ممکن است تغییرات متنوعی در سیستمهای داخلی موتور همانند نصب توربورشارژ و غیره ایجاد کنند. مهندسان بیشتری روی ECU تمرکز کردند و در دهه ۹۰ میلادی پیشرفتها به نقطهای رسید که ECU میتوانست هر خطای خودرو را تشخیص دهد. در سال ۱۹۹۶ نیز نصب سیستم تشخیص خطای فابریک استاندارد شده OBD-II در تمامی خودروهای صفرکیلومتر بازار آمریکا الزامی شد. امروزه اکثر خودروهای جدید از سنسورهای مختلفی برای جمعآوری دادهها و ارسال آنها به ECU استفاده میکنند.
هزینه ریمپ خودرو شما با توجه به نوع خودرو مقداری متفاوت خواهد بود که با توجه به تعرفه ریمپ در مجموعه کارگاه تیونینگ میتوانید از مقدار هزینه ریمپ خودرو خود و هزینه داینو کردن ماشین مطلع شوید. اگر قصد ریمپ کردن خودروی خود را دارید میتوانید این کار را روی داینو و در خیابان انجام دهید، ریمپ خودرو روی داینو مزایای بسیار بیشتری نسبت به ریمپ عادی و در کنار جاده دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم. در ریمپ خودرو تمامی کارها بصورت نرم افزاری پیش میرود، و احتیاج به هیچ تغییر سخت افزاری ندارید اما برای نصب هدرز، حتما باید جابجایی های خاص انجام دهید تا هدرز در جای خود قرار گیرد. علم ساخت خودرو در کشورهای اروپایی رو به پیشرفت بوده و از اهداف اصلی سازندگان آنها توان بیشتر با آلایندگی فوق العاده کمتر میباشد. کارخانه های تولید کننده خودرو، همه ساله موظف به ارائه آپدیت های نرم افزاری مختلف به منظور رفع ایرادات و عملکرد بهتر سیستم های خودروها می باشند اما همه شرکت ها این کار را انجام نمیدهند و همین موضوع باعث بیشتر شدن ضعف ها و استهلاک بیشتر قطعات می شود. برای این منظور یا خود کارخانه یا خود مالکان باید این بروز رسانی ها را انجام دهند.
در این صورت، بهتر است از تجربه و تخصص کارشناسان استفاده کنید تا عملکرد بهینهای از خودرو خود دریافت کنید. تیونینگ خودرو به تغییرات فنی یا ظاهری خودرو گفته میشود که برای بهبود عملکرد، زیبایی یا حتی صدای آن انجام میشود. برخلاف ریمپ که بیشتر نرمافزاری است، تیونینگ ممکن است شامل تغییرات سختافزاری نیز باشد. تسریع بهتر و پاسخ سریعتر موتور به دستورات راننده از مزایای اصلی ریمپ است که موجب بهبود میزان کنترل شما بر خودرو شده و راندمان اتومبیل را افزایش میدهد. در خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده میکنند، راننده با قراردادن اهرم تعویض دنده در حالت درایو میتواند به سمت جلو حرکت کند.
{اطمینان از سلامت موتور و سیستمهای دیگر
|}ما مفتخر آن هستیم که با بهره مندی از کارشناسان کاملا حرفه ای و با تجربه در این زمینه در خدمت شما عزیزان باشیم. اما هزینه ریمپ استیج دو یک دنا حداکثر 850 هزار تومان می باشد اما معمولی ترین کیت هدرز دنا حداقل 4 میلیون تومان ارزش دارد. نکته بسیار مهم، ما در چند جمله بالا، تفاوت بین ریمپ و هدرز را بیان کردیم ولی نکته مهمتر اینجاست که تلفیق ریمپ با نصب هدرز، قدرت بسیار مناسبی را به ما میدهد و عملا ریمپ و نصب هدرز یک کار کاملا مکمل می باشند. این موضوع یعنی اینکه رفتار رانندگی در جوانان و سالمندان (زن, مرد, دختر, پسر) بسیار متفاوت می باشد. اکثر جوانان رانندگی پرهیجان و سرعتی را می پسندند درحالی که اکثر افراد مسن، رانندگی آرام و معمولی دارند.
این تغییرات میتواند شامل اصلاحات کوچکی در پارامترهای سوخترسانی یا زمانبندی جرقه باشد تا موتور با شرایط مختلف رانندگی بهینهتر عمل کند. برخی از رانندگان ممکن است پس از تست اولیه درخواست تغییرات اضافی داشته باشند، مثلاً افزایش بیشتر قدرت یا کاهش مصرف سوخت در دورهای خاص. این تنظیمات نهایی معمولاً با توجه به تجربه رانندگی و نیازهای خاص راننده اعمال میشوند. ریمپ خودرو یا ریمپ ECU به معنای بازنویسی یا تغییر نرمافزاری تنظیمات واحد کنترل موتور (ECU) است که نقش مغز مرکزی خودرو را ایفا میکند. ECU سیستم کامپیوتری پیشرفتهای است که عملکردهای مختلف موتور را مدیریت و کنترل میکند.
{افزایش عملکرد با هزینه کم
|}اگر ریمپ ایسیو به شکل اصولی انجام نشود، ممکن است این نسبت بر هم خورده و منجر به احتراق ناقص شود. احتراق ناقص باعث کاهش راندمان و افزایش آلایندگیها میشود و در نتیجه ممکن است عملکرد کلی خودرو نیز کاهش یابد. اما اگر ریمپ به منظور بهینهسازی عملکرد موتور باشد، میتواند مصرف سوخت را کاهش دهد. با استفاده از ریمپ می توان ایسیو خودرو که به عنوان واحد کنترل الکترونیکی است برنامه ریزی کرد و متناسب با شرایط موجود، تغییرات لازم را در اولویت قرار داد. در حالت کلی ریمپ می تواند یک گزینه ی ایده ال برای افزایش کارایی خودرو در نظر گرفته شود ولی اگر اقدامات لازم توسط فرد کم تجربه و یا غیر حرفه ای دنبال شود در این غیر این صورت می تواند آسیب جدی به خودرو وارد شود. ریمپ یا بازنویسی برنامه ECU (واحد کنترل الکترونیکی موتور)، به معنای تغییر تنظیمات نرمافزاری خودرو است.
پس متصدی ریمپ باید بداند و تشخیص بدهد، که کدام استیج ریمپی را روی چه ماشینی با چه مدل موتور(انجینی) و چه لوازم افترمارکتی انجام دهد.همانطور که در متن های بالا توضیح داده شد، ریمپ یکی از شاخه های تیونینگ می باشد که سبب رفع ایرادات نرم افزاری میشود. طبق توضیحات متوجه شدیم که شرکتهای خودروسازی، اتومبیل های جنرال و عمومی تولید می کنند.پس یکی از اصلی ترین دلایل ریمپ خودرو ، خصوصی سازی با شرایط راننده، شرایط جوی، فرهنگ رانندگی، سلامت موتور و … می باشد. مجموعه نکست استپ با کادری مجرب و متخصص از جوانانی با پشتکار بالا، و دارای مدارک بینالمللی و با سابقه از سال ۱۳۹۳ کارخود را آغاز نموده است. این مجموعه خدمات ریمپ ایسیو خودروی شما را با جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه ها بصورت کاملا حرفه ای انجام می دهد. اما به طور کلی شاهد 10 تا 15 درصد افزایش در قدرت موتور (HP) و گشتاور (Torque) و 10 تا 15 درصد افزایش در شتاب خودرو بدون تعویض و افزودن هیچ قطعه فیزیکی مشاهده کرد.
اگر قصد انجام ریمپ خودرو داخلی را دارید، باید بدانید که خودروهای ایرانی معمولاً دارای ECUهای سادهتری هستند و ممکن است نیاز به تنظیمات دقیقتری داشته باشند. به همین دلیل، انتخاب یک متخصص با تجربه در زمینه ریمپ خودرو داخلی ضروری است. پس از ریمپ، خودرو ممکن است عملکرد بهتری در شتابگیری، مصرف سوخت و یا قدرت خروجی داشته باشد. در عین حال، ریمپ خودرو ممکن است تأثیراتی بر گارانتی و وضعیت فنی خودرو داشته باشد، بنابراین لازم است با دقت انجام شود. یکی از مواردی که با استفاده از ریمپ ECU میتوان انجام داد، رفع محدودیتهای دور موتور و سرعت برای خودرو است. محدودیتهای دور موتور و سرعت خودرو محدودیتهایی هستند که از طرف کارخانه سازنده برای خودروی مربوطه در نظر گرفته شدهاند.
{شما از چه تجهیزات و دستگاه هایی برای ریمپ و چیپ تیونینگ استفاده می کنید؟
|}اما یکی از بزرگترین معایب ریمپ این است که ممکن است ضمانت خودرو را باطل کند. بسیاری از شرکتهای خودروسازی، ریمپ و تغییرات نرمافزاری در ECU را نوعی دستکاری در خودرو تلقی میکنند که موجب ابطال گارانتی میشود. ریمپ خودرو تصمیمی است که باید با دقت و با مشاوره از افراد متخصص گرفته شود. این فرآیند میتواند به بهبود عملکرد خودرو کمک کند، اما معایب و ریسکهای خود را نیز دارد. ریمپ (Remapping) به فرآیند بازنویسی و بهینهسازی نرمافزار ECU (واحد کنترل موتور) گفته میشود. ECU بهعنوان مغز خودرو عمل کرده و پارامترهایی مانند مقدار سوخت، زمانبندی احتراق و فشار توربو را کنترل میکند.
تمامی خودروهای داخلی اعم از 206، پژو 405، پژو پارس و انواع خودرو های خارجی مانند ماکسیما، رنو مگان، آمیکو آسنا توربو و اتمسفر و …. مثلا حداکثر زمان انجام ریمپ ایسیو این خودرو، حدودا نیم ساعت می باشد اما برای نصب یک هدرز کامل آماده، حداقل دو ساعت زمان نیاز دارد. حتما برای شما پیش آمده یا حتی شنیده اید کسانی که خودروهای ایرانی زیر مدل 1395 داشته اند و کیفیت بهتری به نسبت خودروهای سال 1395 به بعد تجربه کرده اند و این دقیقا همان موضوعی است که اشاره کردیم . مثلا خیلی از 405 و پراید سوارها، ماشینهای قدیمی تر خود را به 405 و پراید های جدید خود ترجیح میدهند. ما در ابتدا نیاز داریم فایل-اطلاعات کنترل کننده حال حاضر موتور(Engine) خودرو را از ایسیو یا کامپیوتر مرکزی(ECU) که در واقع “مغز” خودرو است بخوانیم (Read) به طور کلی به این مجموعه اطلاعات ایسیو دامپ (Dump) خودرو گفته می شود. لطفا این لینک “توجه اقتصادی ریمپ” را مطالعه فرمایید تا متوجه شوید ریمپ ایسیو چگونه باعث میلیون ها تومان صرفه جویی می شود در هزینه های شما می شود.
ریمپ کار بهترین